sprzedaż nieruchomości

Nieruchomość na sprzedaż

W życiu każdego – a przynajmniej wielu – z nas przychodzi taki moment, kiedy trzeba podjąć decyzję o kupnie bądź sprzedaży domu, mieszkania, działki, a może nawet o oddaniu go na wynajem np. studentom. Jednak najczęściej wtedy pojawiają się pytania: od czego zacząć? Na co zwrócić uwagę? Jak przygotować skuteczną i atrakcyjną ofertę sprzedaży? Oto kilka podpowiedzi.

Co to jest home staging?

Home staging to profesjonale przygotowanie nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu mające na celu zwiększenie jego wartości rynkowej, a także pozwala w znacznym stopniu przyspieszyć proces i moment sprzedaży domu lub mieszkania. Usługa ta łączy w sobie techniki dekoratorskie, marketingowe oraz reprezentacyjne, a czasem nawet wymaga wykonania drobnych prac remontowych. Jeśli zatem nie wiesz, nie masz pomysłu lub czasu na samodzielne przygotowanie swojej oferty handlowej, zasięgnij porady specjalisty.

Jak przygotować dom na sprzedaż?

Zanim jednak zamieścimy w Internecie ogłoszenie o sprzedaży bądź rozwiesimy je na tablicach ogłoszeń w najbliższej okolicy naszego mieszkania lub domu, warto zwrócić uwagę na parę istotnych kwestii – tych samych, które z pewnością podpowie nam również osoba zajmująca się home stagingiem. A zatem:

  • Jeśli decydujesz się na sprzedaż domu, mieszkania lub działki, które należało do Twoich rodziców, dziadków lub innych krewnych, musisz odłożyć sentymenty na bok. Im szybciej to zrobisz, tym lepiej i dla Ciebie, i dla Twojego domu; szczególnie, gdy zależy Ci na czasie lub szybkim zdobyciu gotówki. Nie pozwól, aby emocje wzięły górę nad rozsądkiem – uświadom sobie, że bez tego kroku nie pójdziesz dalej, nie zaczniesz nowego etapu życia, ponieważ wspomnienia Ci na to nie pozwolą, a wówczas nastąpi regres, nie progres. Tak samo nie reaguj emocjonalnie, gdy klient będzie próbował negocjować cenę – ma to tego pełne prawo. Skup się raczej na pozytywnych stronach sprzedaży domu: dodatkowe pieniądze, spokój ducha, nowy rozdział w życiu.
  • Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Kiedy parę lat temu pracowałam jako sprzedawca w hipermarkecie, często powtarzano mi, że w tym zawodzie trzeba umieć patrzeć na towar podwójnie: jako sprzedawca i jako klient jednocześnie po to, aby zwiększyć szanse na udaną sprzedaż. Dlatego też warto spojrzeć na swój dom jak krytyk, jak potencjalny nabywca: co jest w nim dobre, a co wymaga poprawki – może się okazać, że ściany są za ciemne, tapeta zniszczona, meble stare i rozwalające się, a w łazience trzeba wymieć rurę lub wyczyścić kafelki. Następnie dokonaj niezbędnych zabiegów: posprzątaj dom – usuń zbędne meble, pamiątki, portrety, akcesoria, pomaluj ściany, a potem zadbaj o ogród: skoś trawnik, wyplew grządki, przytnij drzewa, pozamiataj przed wejściem/ na placu, schowaj narzędzia, napraw dzwonek, furtkę. Zadbaj o dobry efekt wizualny i artystyczny. Nie musisz jednak tego robić sam – wykorzystaj wszystkie możliwości, jakie daje home staging.
  • Poproś specjalistę o wycenę. Gdy już uporasz się z urządzaniem domu, czas pomyśleć o rozsądnej cenie. Wiele osób bowiem decydując się na zakup mieszkania lub domu najprawdopodobniej weźmie również długoterminowy kredyt w banku, dlatego też nierzadko cena jest kryterium decydującym o udanej sprzedaży. Opinia rzeczoznawcy daje również mocny argument w negocjacjach z potencjalnym nabywcą – bardzo często bowiem oczekiwania klienta niezgodne są ze stanem faktycznym, a wtedy trudniej o kompromis.
  • Zamieść odpowiednie ogłoszenie. Nie zapominaj, że Internet to potęga – możesz z nim zrobić dosłownie wszystko, w tym także sprzedać dom. Pamiętaj jednak, że dobre ogłoszenie dotyczące sprzedaży nieruchomości rządzi się swoimi prawami i jeśli zależy Ci na udanej i szybkiej transakcji, trzeba koniecznie je uwzględnić. Przede wszystkim opisz okolicę: podaj lokalizację, obiekty znajdujące się w pobliżu, poinformuj o możliwościach komunikacyjnych – Twoim klientem może być np. rodzina z dziećmi lub studenci. Następnie scharakteryzuj swój dom: podaj ilość pokoi i ich zalety, podkreśl walory ogólne (np. ciepło zimą, chłodno latem), wspomnij o remontach, jeśli były, opisz, czego użyto, co zmieniono lub co można jeszcze zmienić. Podaj również informacje o mediach i opłatach. A przede wszystkim dodaj do oferty dobrej jakości zdjęcia poszczególnych pomieszczeń oraz całego domu lub mieszkania.
  • Przygotuj się do rozmowy z klientem. Jeśli pisząc ogłoszenie jednak o czymś zapomniałeś, nie przejmuj się. Uwzględnij to w rozmowie z klientem, który zadzwonił w odpowiedzi na Twoją ofertę. Przygotuj wszystkie rachunki. Wywietrz wszystkie pomieszczenia, zabierz zwierzęta, usuń ślady po nich, włącz światła, jeśli trzeba. Zadbaj o dobrą atmosferę w domu i wokół niego. Nie narzucaj się, pozwól klientowi spokojnie obejrzeć cały dom, słuchaj pytań, odpowiadaj, pytaj od siebie – w ten sposób lepiej zrozumiesz jego potrzeby i będziesz mógł jeszcze lepiej dopasować swoją ofertę. Jednak, gdy pojawi się wątek negocjacji ceny, nie wdawaj się w dyskusję – uprzejmie poinformuj, że jeśli zapadnie decyzja o kupnie, wówczas wtedy możesz porozmawiać o ostatecznej cenie.

Powyższe porady to jedynie przykłady, podpowiedzi, które w rzetelny sposób opisują, jak mądrze i prawidłowo przejść przez cały proces sprzedaży od decyzji po przekazanie kluczy swojemu następcy. Ponadto świadomość o istnieniu home staging – o którym zapewne jeszcze nie wiedziałeś – również przyczyni się do tego sukcesu. Powodzenia!

Dorota Frelich